האם שיח על יין אכן מקדם מכירת יין?

האם העובדה שגולשים מחפשים מידע על יין באינטרנט, אכן מעיד על אפשרות שהם גם יקנו יותר יין? האם פעילויות כמו פסטיבלים, מקדמות יין ומכירות?

בשנים האחרונות יש ירידה מתמדת במספר והיקף טורי היין והמשקאות בעיתונות המודפסת, וגם במקוונת. במקביל, אין באמת עליה במספר הכותבים העצמאיים והעקביים באינטרנט, למרות שיש שיח די ער ברשתות החברתיות השונות. בנוסף, אין פרסומת קבועה או מתמדת ליין שאינה סביב ראש השנה ופסח.

בישראל, התעשייה כגוף מאוגד לא עושה שום עבודת עידוד או קידום ליין בקרב האוכלוסיה הכללית. זאת, בשעה שברור שיש כאן פוטנציאל גדול לשיפור הצריכה והעלאה שלה; גדול לא פחות, ואולי יותר, מזה הקיים בחו"ל.

בעבר השתמשתי בדו"ח החיפוש של גוגל על אודות החיפוש אחרי המילה "יין" ברשת, כסוג של מדד למעורבות הצרכנית בתחום.

אחד האישורים לכך שזהו אכן מדד רלוונטי, הוא העליה בחיפוש אחרי "יין" ומילים מאפיינות נוספות, בעיקר סביב ראש השנה ופסח – המועדים בהם קונים את עיקר היין בישראל.

חיפוש יין וצריכת יין - הקליקו להגדלה

חיפוש יין וצריכת יין – הקליקו להגדלה

צריכה מול שיחה

למרות העליה הקלה בארץ בחיפוש אחרי מונחי יין, אין שינוי מהותי בצריכת היין לנפש. הלכתי לשתי מדינות אחרות שבהן יש שינויים בצריכת היין, והשוויתי אותן לנתונים של ישראל, בעשור השנים שלפני 2014.

למה עד אז? כיון שאין נתוני OIV ברי השוואה מעבר לשנת 2014: אין למשל דו"ח רלוונטי מישראל.

  • פולין – שהיא מדינה יחסית צעירה לעולם היין; די דומה לנעשה אצלנו
  • צ'כיה – ששם שותים בעיקר בירה, אבל יש גם יין. מעניין לציין שצ'כיה מייצאת חלק גדול מהתוצרת שלה.

אנחנו רואים שני דברים מעניינים:

  1. בפולין יש שיח מתמיד וחיפוש אחרי המילה Wino ברשת, והוא מקביל לעליה מטאורית של ממש בצריכת היין.
  2. בצ'כיה לא היו שינויים משמעותיים בשיח על אודות יין ברשת, והנתונים מראים על ירידה בצריכה. גם בישראל, שבה בשנים המדוברות אין עליה משמעותית בשיח על יין, הצריכה לנפש די קבועה ואפילו יורדת.

מעניין לראות עוד משהו, והוא פיקים (שיאים) בחיפוש 'יין' בפולין, סביב ספטמבר. בדקתי מה יכול לעשות את השינוי הזה, וגיליתי שבפולין יש בתקופה הזו לפחות פסטיבל בציר גדול אחד, שהפופולריות שלו עולה בשנים האחרונות מאוד. זהו פסטיבל די מתוקשר, לפחות ממה שאפשר לראות מכאן.

מסקנות, אפשר?

אני חושב שכן, למרות שאין כאן משהו שיטתי במיוחד או סטטיסטי מובהק, ברמת פרסום מדעי.

  1. ככל הנראה שיח על יין כן משקף יכולת להעלאת מכירות (צריכה לנפש) בטווח הרחוק – צריך אורך נשימה.
  2. פסטיבלים כנראה משתקפים בשיח ובצריכה.
  3. אם לא עושים כלום, הצריכה בסופו של דבר יורדת.

ועוד מילה

בקרוב יתקיים פסטיבל היין של 'מטה יהודה' – אירוע מטעם התעשייה (לא פרטי) היחיד הקיים היום בישראל ומתקיים בה בצורה משמעותית ומסודרת כבר שנים רבות. חבל שאין יותר שיח סביב האירוע הזה, ובעיקר על כך שאנחנו לא שומעים מהיקבים שמשתתפים בו כבר עכשיו.  לו לי היה יקב באזור, הייתי כבר היום מדבר עליו יותר ודוחף אותו בכל האמצעים שיש לי. זה חשוב לא פחות מארוחות צהריים מעבר לתעלה האנגלית.

הקישור באתר עצמו, אגב – זה של מטה יהודה – לא מציג שום מידע ענייני על הפסטיבל. הוא רק מציג תמונת הזמנה או פוסטר כלשהו וקישורים לדפי תשלומים עבור אירועים וסיורים. למה? "ככה", כי אף אחד לא ב..ן שלו לעבוד קשה, או בכלל. העיקר תביאו כסף.

שגיא קופר
פורסם בקטגוריה ארועים ותחרויות, יין, תהיות שונות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.