כמה אני אוהב את שופרסל

לא, לא באמת. אני לא באמת אוהב את שופרסל, ואת הקניות שלי אני מעדיף לעשות אצל החבר ר' לוי, אבל אני אוהב את מה שהיא עושה עם מחירי היין

שופרסל הורידה את מחיריהם של כמה וכמה יינות פרמיום של יקבים ישראליים גדולים, במבצע שימשך עד אחרי החגים.

יין טוב במחירים הוגנים

כן! יקבים גדולים – לכו לרשתות השיווק. מכרו שם יין טוב, במחירים הוגנים.

המחירים בחלקם אטרקטיביים ובחלקם קצת פחות, אבל האפשרות להזמין יין בשיטת "3+1" הופכת את המחירים לכדאיים עוד יותר.

לצרכן, מדובר כאן בבשורה של ממש, ואני חושב שגם ליקבים הגדולים, ובוודאי שליקבים הקטנים. יש כאן סיכוי למהפכה של ממש, ואני רק מקווה שזה יחזיק מעמד. 

סקירה מהירה של רשימת היינות ששופרסל מציעה במחירים הגיוניים – לא שוברי שוק, אלא פשוט הגיוניים – מגלה יינות ביניים של מותגים כמו רקאנטי, יתיר וסגל, לצד יינות של ברקן ואחרים; בין השאר 'פסגות', למשל.

אין כאן יינות סופר פרימיום גבוהים מדי, אלא, כאמור, אותם יינות שקורצים למי ששותים יין בעיקר בחגים, ומחפשים יין טוב לשים על שולחן החג. ברשימה הזו יש מעט מאוד יינות של 200 ש"ח – חמישה או שישה – והרוב, כאמור, הם יינות של 50 – 100 ש"ח.

למה זה טוב לצרכנים?

כי הם יכולים לקבל יין טוב – או כזה שנתפס כיין טוב – במחיר הוגן. יינות טובים של יקבים גדולים, שמייצרים מאות אלפים רבים של בקבוקים, צריכים להמכר במחירים כאלה. היקב מרוויח, נכנס לבית הצרכן והצרכן, מרוויח. הוא יכול לקנות יין טוב, במחיר הוגן. זה לא יהיה יין נדיר מיקב נדיר, אבל הוא לפחות לא יידרש לשלם כאילו זה יין כזה, ולקבל משהו שכל העולם ואשתו יכולים להשיג, בתמורה.

בשביל יין כזה הוא יצטרך ללכת לחנויות יין מתמחות או להוציא קצת יותר כסף, גם ברשת שיווק.

ליקבים הגדולים?

הגדולים צריכים להיות שמחים מאוד להקדים את מבצעי השחיטה של החגים, ולרוקן את המחסנים שלהם בזכות מבצעים כאלה גם על יינות "טובים", ולא רק על כאלה שהם מרוויחים עליהם שקל או שניים, אם בכלל, בתקופת המבצעים בקווי הקופות. ברשימה של השופרסל יש הרבה מאוד יינות שהמחירים שלהם יורדים ממילא בתקופת החגים, כך שההפסד כביכול, לכל הצדדים, מינורי.

אפילו ברמה התדמיתית

ירדן מרלו נמכר עכשיו בשופרסל ב- 90 ש"ח – מחיר גבוה ב- 15 ש"ח לפחות ממה שאפשר למצוא אותו בחנויות ברשת. במסגרת המבצע, אם קונים ממנו ארבעה, אפשר לרדת ל- 67 ש"ח. האם המחיר הזה רחוק ממחירי החגים? לא חושב שממש, אבל זה יופי.

בטווחים הגבוהים, מי שרוצה להוציא 600 ש"ח על יין ולקנות רביעיה של מערות, למשל, הוא לא הקהל הרגיל של שופרסל ביין. לשופרסל זה מצוין, כמובן, ואני מרשה לעצמי להניח שהרשת תרוויח מאוד מזה שהצרכן הזה ידע עכשיו שאצלה הוא יכול לקנות קצת יותר מאשר יין בסיסי.

מי שאוהב ורוצה "המערה" או "מלכיה" ומוכן היה לשלם עבורם 200 ש"ח, ישמח מאוד לשלם עליהם 150 ש"ח; הוא עדיין יחשוב שזה יין טוב, אבל הוא ישמח לשלם עבורו פחות. האם זה שהיין עולה פחות, יפגע בתדמית שלו? אני לא בטוח: זהו מבצע של הרשת, לא של היצרן ואתה חייב להכניס את היד לכיס ולקנות ממנו הרבה, כדי ליהנות ממלוא ההנחה.  וגם אם כן: גם אם המערה קצת תרד, עדיין אפשר להשקיע במוצר חדש או לחזק קצת את "גפנים ותיקות" למשל.

גם ערוץ המכירה מעולה

שופרסל הגבילה את המבצע למכירה באון-ליין בלבד. היא פונה לקהל המתוחכם, חובב היין וזה שצריך להעביר אותו לקניה באוןליין. זה לוס-לידר מתוחכם, גבוה וטוב.

לוגיסטית, היא יכולה כך לשלוט טוב יותר על מקורות היין, לדעת שהוא מגיע פחות או יותר ישירות מהמרכז הלוגיסטי ולא משהו שעמד ארוכות על מדפי החנויות, וצבר אבק. לעמשה, אם הייתי צריך לקנות עכשיו יין מאחד מהמוצרים שהרשת מציעה, הייתי עושה את זה כאן ועכשיו, ולא, אפילו לא, ברשת של חנויות יין.

היקבים הקטנים ירוויחו – וגם החנויות הקטנות

ליקבים קטנים זהו מהלך מעולה, שמקבע עוד יותר את הצורך של חנויות יין מתמחות ורשתות עם זיקה חזקה ליין (טיב טעם, סטופמרקט) ביינות ממקורות שלא יכולים או לא רוצים למכור יין לרשתות השיווק הגדולות, או לחנויות היין שמבוססות על דיסקאונט. על יינות כאלה החנויות והיקבים יוכלו להרוויח, כמו שהם מרוויחים היום, הם רק יצטרכו לבחור יותר טוב.

כבר מזמן אף אחד לא נכנס לחנויות מתמחות כדי לקנות רבים מהמוצרים האלה, ועכשיו זה יקרה עוד פחות. הסכנה הגדולה שמפחידה אותי, היא שחנויות קטנות רבות יחפשו למכור כל מה שהן יכולות, אבל לא לאורך זמן: יינות גרועים לא יימכרו שנית וחנות שלא תציע דברים טובים ללקוחות שלה, תיעלם. זה קורה כבר עכשיו – וזה רק יתעצם. ראו למשל את הכתבה של על יינות משיח בראשון לציון, שפרסמתי לפני שנתיים.

והמסעדות?

אוי, אני כל כך מאושר. הקץ – אני כל כך מקווה – לרשימות היין המשעממות עם יינות של יקבים גדולים בלבד: רק יקב X או Y או רק יבואן זה או אחר, או משווק כלשהו.

אני מקווה שמכאן ועד לחגים – ואחר כך – אנשים לא יסכימו יותר לשלם 200 ש"ח בשביל בקבוק יין שמחירו הסיטוני הוא 40 ש"ח או 50. אני מקווה בשביל בעלי המסעדות שהם ישכילו סוף-סוף למכור יין במחירים שפויים, ואם לא, אז לפחות יציעו יינות מעניינים יותר, ומגוון אמיתי.

שגיא קופר
פורסם בקטגוריה יין, תהיות שונות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.