יין לבן: האם אפשר לדבר על מאפייני צריכה?

בשנה-שנתיים האחרונות ישנם הרבה דיבורים על כך שצריכת היין הלבן בעליה, שיש יותר ביקוש ועוד ועוד. האם אפשר לומר משהו על צריכת היין הלבן? האם אפשר לזהות pattern כלשהו? האם אנשי היין – יקבים, כותבים, משווקים – הצליחו ליצור אישזהו טיפוס לביקוש?

פסטיבל היינות הלבנים של איש הענבים – White – חוגג השנה את שנתו השישית. העיתוי – אי שם לפני שבועות ועם תחילת הקיץ – אומר שיש רצון לכוון את הדרישה ליין לבן לחודשים החמים. משהו בחזקת "הולך להיות חם, למה שלא תשתו לבן מקורר?" חיים גן אומר שהקונספט מצליח מאוד, ועובדה היא שמשנה לשנה ישנם יותר מבקרים ויותר עניין, במיוחד כאשר האוויר הולך ומתחמם. בלי קשר ל- White, כיוון השקות היין הלבן לפני שבועות נוצר כחלק מכל הפסטיבל סביב הגבינות דווקא, ופחות מתוך רציונל וינולוגי כלשהו.

אבל האם אכן כל העניין הזה עובד?

כאשר אני רוצה לבדוק את מידת העניין של הקהל – צרכנים בישראל או בחו"ל – בנושא כלשהו, אני פונה לעיתים קרובות לגוגל. למנוע החיפוש הגדול ישנו כלי סטטיסטי, שמראה מהם מאפייני החיפוש של מילת מפתח כלשהי. גוגל מציעה את הכלי הזה למפרסמים, שרוצים לדעת מה מילות המפתח ה'חמות' שיכולות לשמש אותם בפרסום Adwords, אבל כמובן שאפשר להשתמש בכלי הזה לכל דבר.

חיפוש יין לבן בגוגל

המגמה טובה, אבל האם באמת מחפשים יינות לבנים לפני הקיץ? הממ…

פניתי אם כך לגוגל והשתמשתי בביטוי המפתח "יין לבן".

מהגרף אפשר לראות כמה דברים:

1. מספר החיפושים של הביטוי ברשת, בארבע וחצי השנים האחרונות אכן נמצא במגמת עליה (הקו השחור האחיד). הדבר הזה נמצא בהחלט בקורולציה לכך שהיקבים והמשווקים מדווחים על עליה בביקושים ליין לבן.

2. אם רצינו לחנך את הקהל לכך, שיין לבן הוא יין קלאסי לקיץ, הרי שעדיין אנחנו לא שם. אם מסתכלים על החודשים בהם מחפשים יין לבן, אפשר לראות שישנן שנים שבהן חודשי יולי ואוגוסט הם דווקא חודשים חלשים מהבחינה הזו, ואילו חודשי חורף כמו פברואר או נובמבר הם חודשים חזקים.

3. אבל אל יאוש! מעניין להסתכל על המגמה, וכאן רואים שבשנתיים וחצי האחרונות לערך, ישנה עליה בפיזור החיפושים; במנעד שלהם. הקו שהצבתי בסביבות מאי 2012 הוא קו די שרירותי, אבל אפשר לראות שהשיאים וה'גאיות' בחיפושים הולכים ומתרחקים, והופכים קיצוניים יותר. אין לי הכלים הסטטיסטיים לבחון את העניין הזה לעומקו, אבל זו ההתרשמות שלי.

4. מבדיקות אחרות שעשיתי (אפרסם אותן בהקשר אחר בזמן הקרוב), יוצא שבכלל ישנה עליה בשימוש באינטרנט ככלי לחיפוש יין. גילית שמתחתי את קו המשווה התכלכל הזה פחות או יותר בזמן שבו עולה השימוש בגוגל, בכל הקשור בחיפוש יין. זה מעניין, כיון שבאופן כללי היינו חושבים שזה קרה הרבה קודם, לפני 2011 – 2012.

אז מכל מה שאמרתי, זה נראה כאילו שבישראל עדיין לא מחפשים יין לבן דווקא כשחם. יכול להיות ששותים יותר בקיץ – את זה אפשר יהיה ללמוד נניח מדו"חות של חנויות או יבואנים ויצרנים, אבל חיפוש ברשת, בכל הקשר שהוא עדיין לא שם. לא במדויק, בכל אופן.

השאלה השניה ששאלתי את עצמי היא, האם ישנו קישור, או שאפשר למצוא חיבור בין שתיית יין לבן ובין חג שבועות (השתמשתי בביטוי "מתכון לשבועות", מסומן באדום):

שבועות ויין לבן סנכרון

שבועות ויין לבן: הלכו יחדיו אם נועדו?

מהגרף אפשר לראות שישנה קורלציה בין חיפושים אחרי יין לבן וחג שבועות. קשה אמנם להתרשם מתמונת הגרף, אבל אם עושים את החיפוש, רואים שהפיקים האלה ברורים וחוזרים על עצמם בכל שנה, מאז 2011 לפחות. לשם השוואה, אפשר לראות את הגרף של חיפושי יין אדום, כדי לראות עד כמה אין קורלציה בין החג והיין, לעומת הקורולציות הטובות בין חגי תשרי ופסח, ויין אדום. אגב, אני לא יודע אם זה מקרה או לא, אבל בשנת 2010 אפשר לראות פיק קטן בחיפוש אחרי יין אדום דווקא בשבועות, ואין מובהקות לגבי יין לבן; האם ייתכן שמאז הקהל הישראלי למד לחבר דווקא בין יינות לבנים וחג הביכורים?

יין אדום ושבועות

יין אדום, יין לבן ושבועות

נו טוב, אז מה?

בהנתן שלחיפושים בגוגל אחרי דברים מסוימים יש גם ביטוי בקניות בשטח, הייתי אומר שהמסר די ברור: יין לבן ועונתיות – וכנראה שעונתיות ויין בכלל – הוא מסר שעדיין לא עובר או לא עבר היטב. מנגד, החיבור בין סוג יין כלשהו וחג או מועד, הוא חיבור חזק ומאוד משמעותי. אנחנו רואים את זה ביין האדום והחגים ה'כבדים', ומאוד יכול לראות שיש ניצנים לכך גם ביין הלבן ושבועות. החגים נראים אם כך כלי שיווקי ממדרגה ראשונה, שרק מחכה שינצלו אותו טוב יותר.

חג שמח.

שגיא קופר
פורסם בקטגוריה יין, תהיות שונות, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא יין לבן: האם אפשר לדבר על מאפייני צריכה?

  1. מאת חיים הלפגוט‏:

    דרך מחקר מעניינת. בעניין 2 , איך לוקחים בחשבון את ההבדלים בין כדור הארץ הצפוני והדרומי?

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.