מהנעשה בעולם: זיופים, קנסות ולחם בירה

פאנלים וולטאיים ליקב או לבית

הסקוטים עם שיטה לזיהוי סקוטש מזויף, דיאג'ו חוטפת קנס של מליוני דולרים על מתן שוחד והרוסים כבר לא מגדירים כאוכל

הסקוטים דוחפים אצבעות

חוקרים באוניברסיטת Strathclyde שבגלזגו, הצליחו למיין ב- 100% הצלחה סוגי ויסקי מזויפים ואמיתיים, מתוך 17 דוגמאות שניתנו להם. החוקרים, מהמחלקה לכימיה של האוניברסיטה, פיתחו את השיטה בשיתוף עם חברה סקוטית שמייצרת מכשור אינפרא רד, בשם Fibre Photonics. החוקרים בדקו והסתמכו על ריכוז האלכוהול בדוגמאות לא מדוללות, ועל ספקטרום בליעת האור של הוויסקי, שאותו בדקו במשקע שנוצר לאחר ייבוש הדוגמא, והתאימו אותם לנתונים קיימים: לכל ויסקי פרופיל בליעת אור אופייני, שנראה כמו 'אצבעות' שמראות עוצמת בליעה לרוחב הספקטרום. Probe חדש, שפתחה החברה הסקוטית, מבוסס על סיבים אופטיים שניתן לטבול בנוזל, ובעזרתו הצליחו לאתר את כל הדוגמאות המזויפות, מתוך אותן 17 (9:8).

שלושת החוקרים מאוניברסיטת סטרכלייד (צילום: אתר האוניברסיטה)ייחודיות הבדיקה, אומרים החוקרים, היא בכך שהיא ניתנת לביצוע בשטח, ולאו דווקא במעבדה. עיקר השימוש יהיה מן הסתם במדינות כמו הודו, סין ומדינות אחרות, בהן זיופי ויסקי הם דבר נפוץ. בישראל, שבה זיוף משקאות הוא לא דבר נפוץ, בוודאי לא יהיה צורך במכשור או בשימוש בשיטה…

(הצילום המרכזי: Allyson McIntyre (SPIRIT PhD Student)

ג'וני ווקר הולך לקופה

ענקית המשקאות דיאג'ו חטפה (שוב) קנס. הפעם היא משלמת 16 מליון דולר לרשות לניירות ערך בארצות הברית, ה- SEC, על כך שהיא לא מנעה ממנהלי חברות בת שלה מלשחד גורמים במדינות שונות: תאילנד, הודו וקוריאה הדרומית. מדובר בסכומים שנעו בין 600,000 דולר לפקיד ממשלתי בתאילנד בשנים שבין 2004 ל- 2008, ו- 1.7 מיליון דולר למאות (!) פקידי ממשלה בהודו.

מגוון ג'וני ווקר

ג'וני ווקר: צריך לשחד אנשים בשביל למכור את זה? (צילום: דיאג'ו)

הקנס שאותו ישלמו יצרני ג'וני ווקר עומד על שלושה מליון דולר שישולמו כקנס ישיר, ל- SEC, ועוד 13.4$ מליון דולר, שמוערכים כרווחים ישירים שנעשו הודות לאותם מתני שוחד. דיאג'ו הודיעה שהיא לוקחת את הדברים ברצינות רבה וכבר הידקה את הפיקוח על חברות הבת שלה במדינות שונות.

לגבי תאילנד – לא הייתי, כך שקצת קשה לי לאמר מה ומי, אבל בכל הקשור בהודו? מי בכלל יכול לזוז שם, בלי להחליק איזו מעטפה מדי פעם?

רוסיה: לא עוד לחם להמונים

ממשלת רוסיה הכריזה לפני כמה ימים על כך שהיא תגדיר מעכשיו בירה כמשקה אלכוהולי. החוק ייכנס לתוקף בתוך כשנה וחצי, אבל כבר עכשיו הוא מחולל לא מעט רעש.

הרוסים אמנם לא ידועים כשתייני בירה גדולים, אבל הם שותים מספיק, כדי שהשוק הזה יהיה שוק מעניין וגדול. בנוסף, רוסים רבים עברו מוודקה לבירה, מאחר והמחירים של המשקה המזוקק עלו (זוכרים את גורבצ'וב?) ויצרניות הוודקה מפוקחות וממוסות יותר. עכשיו מאיים החוק הנוכחי לעשות שמות בשוק הבירה: הגדרתה כמשקה אלכוהולי תמנע את מכירתה בחנויות 'רגילות', למשל, ותעלה את המחיר שלה, בגלל מיסוי שונה. החוק החדש גם מגביל מכירת בשעות הלילה ומגביל פרסום למשקאות שריכוז האלכוהול שלהם גבוה מ- 5%. המבשלות הגדולות לא מתות על ההגבלות, למרות שיכול להיות שהעסקים שלהן יהיו יותר טובים מעכשיו: היתרון של המבשלות הגדולות הוא הלוגיסטיקה והנגישות שלהן בכל מיני נקודות מכירה זערוריות. הייתרון הלוגיסטי הזה ייעלם, אחרי שפיצוציות וחנויות מכולת לא יורשו יותר למכור בירה, וככל הנראה יתחזק ויעלה כוחן של רשתות השיווק וחנויות המשקאות הגדולות.

אז מה קרה פתאום?

מסורתית, משקאות בעלי ריכוז אלכוהול נמוך מ- 10%, לא היו מוגדרים כמשקאות אלכוהוליים ברוסיה, אלא כמזון. עכשיו בא החוק, ומכיר בכך שמשקה שיש בו אלכוהול הוא לא ממש אוכל.

שגיא קופר
פורסם בקטגוריה אלכוהול, בירה, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 Responses to מהנעשה בעולם: זיופים, קנסות ולחם בירה

  1. מאת ליאור יוגב‏:

    לגבי לזוז בהודו בלי מעטפות, הם עברו על כלל אחר לגמרי – "אל תיתפס"…

  2. מאת גל‏:

    ברוסיה כל מה שמתחת ל 10 אחוז מוגדר כמים. 🙂

  3. מאת שגיא‏:

    חחחח. לא חשבתי על זה… גדול, גל.

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.