איזה מין יינן אתה?

פאנלים וולטאיים ליקב או לבית

או את, לצורך העניין. איכשהו אני תמיד מסתבך עם העניין הזה, של העברית המגדרית, אז בנות – סליחה מראש. עוד בקשת סליחה ומחילה נוגעת הפעם לאופי ואורך המאמר. אם סטטיסטיקה היא לא הצד החזק שלכם, או שמספרים לא מעניינים אתכם, אני מציע לעבור דרך התקציר, ישר לדיון בתוצאות.

וגם: יכול להיות שכמה משרדי יחסי ציבור יצטרכו לענות על שאלות, בעקבות המאמר הזה – גם להם מגיעה התנצלות. תמיד אפשר לאמר ש"היי, זה לא מדעי בכלל", מה שנכון.

Abstract

אנחנו טוענים לא מעט שייננים זוכים לחשיפה גדולה מדי, בכל מה שקשור ביין שהם עושים. "בשום מקום בעולם, ייננים לא זוכים לחשיפה שהם מקבלים כאן", שמעתי לא מעט אנשים שאומרים.

אני לא כל כך מסכים עם הקביעה הזאת, בגלל שאנחנו אנשים של 'עולם חדש', ויקבים בעולם החדש נוטים להיות יקבים של אנשים, יותר מאשר יקבים של טרואר. נכון שזה אולי משתנה, אבל השינוי הוא מאוד איטי, ומאוד הדרגתי. יקח הרבה זמן עד שנראה אותו כאן.

בכל אופן, כמה שאלות שעלו במוחי בהקשר הזה:

  • האם באמת הייננים שלנו זוכים לחשיפה גבוהה? האם הם חשופים יותר משפים, נניח?
  • מי הייננים שמקבלים את החשיפה הגבוהה ביותר?
  • מי היקבים החשופים ביותר?
  • מה היחס בין ייננים ויקבים, בכל מה שקשור בחשיפה?
  • מה היחס בין שפים ומסעדות?
  • איזה יקב מפרגן יותר ליינן שלו, ומי משאיר אותו בצל?

כל זה, בגלל שאפשר להניח כמה הנחות, ואני הנחתי את אלה:

  1. אבי פלדשטיין הוא ממש מפורסם. זה, כי במשך השנים האחרונות עשו לו קידום מכירות רציני מאוד.
  2. היקבים הגדולים יופיעו יותר באינטרנט – יותר מבצעים, יותר יינות, יותר השמצות – אתם יודעים.
  3. ייננים של יקבים פרטיים יהיו מוכרים יותר מהיקבים שלהם.
  4. ייננים יהיו בכל זאת פחות מפורסמים, לרוחב הגרף, משפים.

מצאתי כמה דברים מעניינים, אבל בעיקר גיליתי ששפים מקבלים חשיפה גבוהה הרבה יותר, בעיקר אם יש להם תוכנית טלויזיה. את שאר הדברים אני משאיר ל'תוצאות' ול'סיכום', כדי שתקראו עד הסוף.

Materials and Methods

כדי לענות על שלל השאלות האלה, פניתי לידידי גוגל. הוא יודע לאמר (בקרוב, לטענתו, אבל אני מקבל את הקרוב שלו) כמה פעמים מופיע מונח מסוים באינטרנט שלו. שלו – ולא של כולם, כי רק אלוהי האלגוריתמים יודע בדיוק מה הוא רואה ושומר. בכל מקרה, זה בסדר, כי הוא רואה ושומר שווה בין כולם.

רשמתי לעצמי רשימה של ייננים שונים והיקבים שלהם או אלה שבהם הם עובדים. לא כולם כאן, אבל זאת רשימה לגמרי 'מהראש'. אחרי שכבר גמרתי את ה'עבודה', ראיתי שחסרים לי שמות כמו ברי ססלוב, דורון רב הון, צינה אבידן, אורנה צ'ילאג, מיכה ועדיה ועוד אנשים ונשים מצוינים. זה באמת לא בכוונה, וזה לא אומר כלום. באמת. מה שכן, כדי לחבר את רשימת השפים, נעזרתי בקולגה שלי, מר אלדד לוי, שהוא מצוי הרבה יותר ממני בעולם המסעדות – ותודה לא'ל'.

"עכשיו," תאמרו בוודאי, "יש כאלה שהשמות שלהם מופיעים בכל מיני מקומות – בלי קשר ליין. אולי יש עוד ליאור לקסר? ומה עם זה שגוגל לוקח תוצאות שבהן המילים מופיעות בסמיכות?"

כדי לבטל את העניין הזה במידת האפשר, הוספתי לשמו של היינן את המילה "". לא יינן, כמו שגוגל הציע, אלא . למה לא יינן? כי אני לא אוהב שמתערבים לי.

ליקבים, כדי לעשות דבר דומה, הוספתי את המילה "יקב". לשפים – שף, למסעדות – מסעדה.

הגיוני, למרות שלא לגמרי fool proof. פול פרוף כזה, ולא full proof. תעשו גוגל בשביל ההבדל. אין לי כח להסביר, וזה גם לא חשוב עכשיו.

אגב, למי שמתנגד לשיטה הזאת, אומר שהיא משמשת את האקדמיה ללשון העברית, כדי למצוא מה שגור יותר בפי העם. ואם זה טוב להם – זה מספיק טוב לכם. לי, זאת אומרת.

Results

זהו! עכשיו אנחנו נראה מי שווה יותר, ואת מי מכירים יותר. עכשיו נראה מי יחסי הציבור שלו טובים יותר – ומי רוכב על ההצלחה של אחרים. עכשיו נראה מי תורם ליקב שלו ומיהו The Weakest Link.

Start the Clock!

חשיפת הייננים: מספר האזכורים בגוגל

חשיפת הייננים: מספר האזכורים בגוגל

    1. פלדשטיין לא כל כך מפורסם. זאת אומרת שכן, מכירים אותו, אבל עם 6510 אזכורים, הוא בסך הכל במקום ה- 12, ברשימה של 20 ייננים. אני די בשוק, האמת, אבי. הדברים טעוני שיפור.
    2. יותם שרון הוא סופר סטאר: בוא'נה בנאדם, 84,000 אזכורים? אין לך טיפת ענווה? גם עם "אריאל שרון", שבטח משפיע, "הוד השרון" ו"רמת השרון", יותם שלנו נמצא אפילו במעמקי גוגל. אבל אם אקזז את כל השרונים למיניהם, אזי יאיר מרגלית הוא נמבר וואן שלנו: 62,300 אזכורים ברשת. בכלל, המרגליות שניהם לא קוטלי קנים: גם ג'וניור משחק אותה, עם יותר מ- 35,000 פגיעות.
    3. מי שלא מצליח לו כל כך הוא ליאור לקסר. 800 אזכורים? ליאור? בשביל זה עזבת את העורך-דיניות? מי שמופיעים מעט יחסית ברשת הם גם שני הייננים האחרים של – אד זלצברג, ועירית בוקסר. זה לא אומר שזה רע, אגב – נדבר על זה ב'דיסקשן'.

ומה עם היקבים? האם הגדולים מופיעים יותר מהקטנים? ומי הכי גדול ברשת?

חשיפת היקבים: מספר האזכורים בגוגל

חשיפת היקבים: מספר האזכורים בגוגל

  1. לא, ממש לא. המרגליות שוב דופקים הופעה, והיקב שלהם מופיע 166,000 פעם בגוגל (בקרוב). אם מצרפים את תרומת הייננים לקבל סך כל החשיפה, היא מגיעה לכ- 230,000 אזכורים. נכון, אבא יאיר עדיין 'שווה' יותר מתלמידו, אבל כמו שראינו – they make a good team.
  2. שישה מתוך עשרת הגדולים הם יקבים גדולים: כרמל, ברקן, , רמת הגולן, סגל ותבור נמצאים כולם בעשירייה הראשונה. מנגד, מרגלית, ויתקין ועגור ממוקמים גבוה מאוד ברשימה, שבה נמצא גם רקנאטי, שאני מחזיק ממנו יקב בינוני (בגודל, רק בגודל).
  3. אם מסכמים את סך כל ההופעות – אלה של הייננים עם אלה של היקב – המיקומים משתנים, לא מעט: מרגלית, יקבי כרמל, יקבי ברקן, ויתקין, יקבי רמת הגולן, בנימינה, תבור, סוסון ים, סגל, קסטל. מתוך עשרה יקבים, עדיין, ששת הגדולים שם, אבל סוסון ים וקסטל מחליפים את עגור ורקנאטי. שם ניכרת התרומה של היינן לסך כל החשיפות של היקב.
  4. איפה האיזון? רוב היקבים תומכים – כנראה – יותר בתדמית היקב ובפרסום היקב, ממה שהם תומכים ומפרסמים את היינן שלהם.
יקב יחס יינן/יקב
קסטל 2.76
יקבי ברקן 1.84
סוסון ים 1.42
צרעה 1.10
בנימינה 1.03

אם מחלקים את מספר הופעות שם היינן ברשת, במספר הופעות שמו של היקב, מגלים שרק חמישה יקבים מדגישים את היינן על פני שם היקב: קסטל, ברקן, סוסון ים, צרעה ובנימינה. אריה נשר ותבור כמעט 1:1, עם יחס של 0.89, ואילו בנימינה וששון בן אהרון ממש 1:1. היחס הממוצע הוא 0.58, והחציון – 0.19.

ומה קורה במסעדות?

מתוך 21 שמות של שפים ומסעדנים בעלי מסעדות או שכירים, עולה תמונה שונה לגמרי. לא פחות מאשר 11 חשופים יותר במדיה מאשר המסעדות שלהן (או המסעדות המיתולגיות שלהם, כמו תפוח זהב).

שף יחס שף/מסעדה
חיים כהן 14.24
אביב משה 8.52
מאיר אדוני 4.46
אייל לביא 4.24
יואב בר 4.21
דניאל זך 2.68
תמר כהן צדק 2.20
רפי אדר 1.94
ישראל אהרוני 1.62
ירון שלו 1.44
רפי כהן 1.15

הממוצע כאן הוא 2.5 חשיפות לשף, על כל חשיפה של המסעדה. אבי ביטון, יורם ניצן ואפילו אידי, חשופים הרבה פחות מהמסעדות שלהם – לפעמים שלהם עצמם – ברשת.

יחס חשיפות יינן ליקב

יחס אזכורים: יינן ליקב

  1. טלוויזיה, עוזרת? במספרים אבסולוטיים – חבל על הזמן. אביב משה, אהרוני וחיים כהן מובילים את הרשימה – by far. מאיר אדוני, השף הגדול היחיד בחמישייה הראשונה שאין לו תוכנית טלוויזיה, נמצא ב- 43% חשיפות בלבד, מהשף שלפניו ברשימה. זה המון.
  2. איפה הייננים ביחס לשפים? שלושת הייננים הראשונים מציגים חשיפה ממוצעת של 64,000. ממוצע חשיפות הייננים שווה ל- 22,000, בקרוב. ממוצע שלושת הראשונים מבין השפים הוא 282,000, והממוצע הכללי הוא 72,166.

Discussion

אז מה נהיה עם ליאור לקסר? הוא כל כך צנוע, או שבכרמל לא אוהבים חשיפה יתרה של יינן הבית? ומה עם ויקטור שונפלד? לזכותו 1500 אזכורים, וגם יחס החשיפה שלו – יינן ליקב – פי שלושה גבוה יותר מזה של לקסר, אבל הלו: מדובר ב- 0.0149, לעומת 0.0056. לא בדיוק משהו משהו. שונפלד ולקסר פשוט סוגרים את הרשימה.

וזה מאוד מעניין, כי זה בכלל לא מעיד על איכות היין ששונפלד (שרון או לקסר) מייצרים, אבל זה אולי מעיד משהו על האסטרטגיה של יקב גדול: במשך שנים, ברקן למשל קידמו את 'צוות הייננים' שלהם. זה נכון שהם חושפים אותם בכל מסיבת עיתונאים, אבל את רוב העם והמחפשים זה כנראה פחות מעניין. גם ליאור לקסר נחשף רק בהקשר של היינות הגבוהים של היקב, וכך גם ויקטור. (בנימינה), אריה נשר (תבור) וגולן תשבי (תשבי) נמצאים כולם פחות או יותר בחשיפה שווה לזאת של היקב. שם, אם תשימו לב, יש יותר מעורבות של היינן גם בסדרות הנמוכות יותר: לדוגמא, בן אהרון מעורב בהצגת כל היינות מסדרת הרזרב ומעלה. לא בדקתי אחד לאחד, אבל נראה גם שהמרחק בין יינות הבסיס ליינות הפרמיום קצר יותר ביקבים האלה.

תרומת היקב והיינן לסך כל חשיפת היקב

תרומת היקב והיינן לסך כל חשיפת היקב

חשיפת היינן על פני היקב היא הרבה יותר דומיננטית בין היקבים הקטנים. מרגלית, סוסון ים, צרעה, קסטל – כולם מעדיפים לחשוף יותר את היינן. מצד שני, ויתקין זוכה לחשיפה רבה מאוד גם עם פחות חשיפה לאסף פז.

האם זה נכון? לחשוף רק את היקב, ופחות את היינן?

יקבים יכולים להקפיץ את החשיפה הכללית שלהם, אם יתנו ליינן יותר מקום, גם בסדרות הנמוכות יותר. זה מה שנראה מהחשיפה של בנימינה, או של ברקן. הופעת שם היינן נעשית הרבה בצמוד לשם היקב, מה שמזכה אותו ב'מילות מפתח' לחיפושים. מצד שני, נראה לי שזה הופך את היקב לידידותי יותר ו'אנושי' יותר, כלפי מי שמחפשים על היין ברשת.

מהבינוניים רק רקנאטי הצליח להתגלגל לעשירייה הפותחת. כנראה שהגודל כן משפיע (אבל לא בדקתי את 'הרי גליל', צריך לזכור). דלתון, פלם ויתיר – יקבים מעניינים, לכל הדעות – מקבלים הרבה פחות אזכורים מיקבים גדולים מהם או קטנים מהם.

ומה בדבר הייננים והחשיפה שלהם בהשוואה לשפים?

הייננים ממש מסכנים. החשיפה של השפים הרבה יותר מכפולה, בממוצע. הטלויזיה עוזרת, כמובן, ועושה את זה ביג טיים, אבל לא רק.

אתה והשף - או היינן - שלך: זוגות זוגות, מפורסמים ומפורסמים פחות

אתה והשף - או היינן - שלך: זוגות זוגות, מפורסמים ומפורסמים פחות

אם תשימו לב, יש משהו משותף למול ים ויקבי רמת הגולן, כמו גם ל'אדורה' ויקבי כרמל: יחס החשיפה של השפים והייננים ומקומות העבודה שלהם, מול האופי של המסעדות והיקבים. אם תתאמצו, תוכלו למצוא 'משותפים' כאלה גם בזוגות האחרים: כל יינן והשף שלו – כל שף – והיינן שלו. נשאר רק לראות אם המסעדות האלה מחזיקות מהיינות של היקבים התאומים שלהן. זה יכול להיות קטע לא נורמלי.

ואם הגעתם עד כאן – מגיע לכם איזה לאגר. ברבו.

 

שגיא קופר
פורסם בקטגוריה יין, תהיות שונות, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 Responses to איזה מין יינן אתה?

  1. מאת ליאור יוגב‏:

    רעיון מעולה, קבל ח"ח
    אהבתי את שיטת המחקר

    (יכול להיות שעם קצת שינויים אפשר לפרסם את זה גם במשהו כמו גלובס, או עיתון יין / שיווק…)

  2. מאת shuki yashuv‏:

    או אלהי הייצורים הקטנים! עשה יחס הפוך בין מחיאות הכפיים ואיזכורי הגוגל (ראה הרצאתו של פרופ. ישעיהו "לייבניץ") לבין הכנסות הכסף. שהרי המצב היום הוא כאיסתרא בלגינה קיש קיש קריא

  3. מאת ורד ברלל‏:

    מעולה ומרתק. לא רק לבעלי עניין באלכוהול אלא בכלל בהתפלגויות מסוג זה

  4. מאת רני רוגל‏:

    שגיא, מחקר מרתק – איך חשבת על זה, אללה יודע, אבל כל הכבוד. מה חסר לי? מי עובד עם משרד יח"צ ומי לא. בין אלה שכן – מי עובד עם מי וכמה זמן (חילופי זוגות בקרב יחצנים/יקבים קורים מעת לעת, לפחות), ואז רמת החשיפה עם/בלי משרד.
    כמו כן – מי מהעובדים בלי יחצן מודעים לנושא ושולחים מידע מעת לעת, ומי = אלי בן זקן או יאיר מרגלית, כלומר כמעט אף פעם (למעט ההזמנה של מרגלית למכירה השנתית). שאפו, או כמו ששקד אומר: נרים כוס, סליחה: גביע…

  5. מאת עידו‏:

    מאוד נהנתי לקרוא הניתוח מעניין אך בהמשך למה שרני כתב היה מעניין לעשות ניתוח איזה חשיפה היא חשיפה אמתית, דהיינו כתבה עם בשר ואיזה חשיפה היא פרסום של היקב\יח"צ שבו מוזכר שם היינן או הייננים.
    לא מעט מהיקבים הגדולים, כשיוצא יין חדש מפרסמים גם את שם הייננים שעמלו עליו וזה פרי יצירתם, אז יש פרסום שמופיע בלא מעט אתרים גם ללא כתבה. אם היה ניתן לבטל את הפרסומים השיווקיים ולהתרכז רק בכתבות תוכן, מעניין מי היה במקום הראשון. בכל מקרה מרגלית לא נעזרים יותר מדי בשיווק ויח"צ א יש מצב שהם היו שומרים על מיקומם בטופ, שאר הרשימה תשתנה יותר.
    מה שמעניין בתוצאות פה, שיקב מרגלית עושה השקה אחת פעם בשנה וזוכה לחשיפה כה גדולה בעוד שאר היקבים הגדולים עושים לא מעט השקות ומפגרים מאחור ברמת החשיפה. מה שביא לתהייה השם של יקב מרגלית והשם של הייננים כמעט זהה, האם כך לגוגל קל יותר למצוא אותם בחיפוש, אני מניח שכן. מה שביא לשאלה, האם שאר היקבים שמפוצצים בחומרים יותר סובלים מבעיה בחיפוש אצל גוגל. התשובה היא לא ודאית, זה בגוגל יודעים טוב מאיתנו, אך לדוגמא כשיקבי רמת הגולן מוציאים יין הם לא מזהים כל יין כחתימת היינן ויקטור שונפלד, בעוד רקאנטי מדגישים את הייננים שלהם ובמרגלית כנראה אין צורך כי שם המשפחה הנו אחד.
    מבחינת סטטיסטית אם זה הכל היה יושב על בסיס נתונים SQL ולעשות פה חיתוכים ואיחודים זה היה גן עדן 🙂

  6. מאת תמיר ארצי‏:

    סליחה שגיא, אבל המחקר של מוטעה ולדעתי גם לא רלוונטי. (לגבי הרלוונטיות אני לא בטוח, כי לא ביצעתי אותו שוב בצורה הנכונה, אבל אני בטוח שתקבל תוצאות שונות והרבה יותר הגיוניות, מאשר "יותם שרון ויאיר מרגלית בחשיפה מוגזמת").
    ואני אסביר- פשוט תעשה את החיפוש על השם שלי- (תמיר ארצי יין). לשיטתך, אני מתברג בחמישיה הפותחת עם 42,400 איזכורים! אין ספק היח"צ של טוליפ עושים עבודה טובה! אממה, המילה "ארצי" היא מילה נפוצה מאוד, לא רק בגללי, אלא גם בגלל שלמה ארצי, והמשמעות שלה בעברית…
    אז מה עושים? כותבים בגוגל: "תמיר ארצי" עם גרשיים. אם רוצים מוסיפים את המילה יין (מחוץ לגרשיים), בשביל להפחית את מספר הפעמים שהופעתי בהם שלא בהקשר של עבודתי.

    עכשיו נעשה את החיפוש מחדש-
    "יותם שרון" + יין = 1170 (בגוגל ישראל , נכון להיום)
    "יאיר מרגלית" +יין = 4010 (האמת, מדהים)
    "ששון בן אהרון" + יין = 6050
    אבל-
    "אסף פז" + יין= 7020 (!)
    פלדשטיין= 6560
    וכו' וכו'.

    וזה, ידידי, הרבה יותר הגיוני.

    אגב, ביצעתי גם חיפושים ליקבים, כמוך, וקיבלתי מספרים אחרים לגמרי. את זה אני לא מבין, אז נשאיר את זה בצד..

  7. מאת שלמה זק‏:

    וואו, 3 שנים אח״כ, חזרה על הניסוי של חיפוש בגוגל אחר ״תמיר ארצי״ מראה תוצאות אחרות לחלוטין ממה שארצי התכוון אליהן. למעשה, הוא היה כנראה שמח מאד אם אף אחד לא היה מחפש יותר אחר צירוף המילים הזה. אבל לא – זה ישאר שם לדראון עולם, ויהווה לתמיד את עיקר זהותו של הפושע הזה.
    מעורר חלחלה.

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.